Rabobonden_logo_wit

Vijf manieren voor het tonen van waardering

Waardering spreek je als manager, leidinggevende of werkgever niet alleen uit door salaris te betalen. De RaboBonden horen regelmatig dat medewerkers van de Rabobank het gevoel hebben dat hun bijdrage niet echt gezien of gewaardeerd wordt. Dat kan anders, dat moet anders. Deze vijf manieren kunnen je erbij helpen.

Als je je collega’s beter laat zien dat je ze waardeert, levert dat uiteindelijk pure winst op, naast een betere sfeer. Geef complimenten, maar doe dat oprecht en in de juiste bewoordingen en laat dat niet alleen over aan de HR-collega’s. De Amerikaanse auteurs Gary Chapman en Paul White schreven met het boek The 5 Languages of Appreciation in the Workplace een goede gids voor leidinggevenden en collega’s over de vormen waarin je je waardering kunt uitdrukken.

Vijf manieren voor het tonen van waardering:

  1. Spreek je waardering uit. Het lijkt simpel, maar het geven van complimenten komt nauw. Wees specifiek: ‘goed gedaan’ in een mailtje naar het team is te algemeen en mist zijn doel. Veel beter kun je precies benoemen wat je waardeert. Dat kan zowel een goed verlopen project zijn, als een positieve eigenschap of karaktertrek van een collega. Doe dat persoonlijk, of juist tijdens de vrijdagmiddagborrel, maar alleen als je weet dat de betreffende collega die schijnwerper ook echt op prijs stelt. Een handgeschreven bericht, of een persoonlijk mailtje werkt ook uitstekend.
  2. Breng ‘quality time’ door met je collega’s. Het geven van onverdeelde aandacht is een mooie manier om iemand je waardering te laten blijken. Dat kan in een goed, empathisch gesprek, dat niet elke vijf minuten wordt onderbroken door mailtjes, telefoontjes of andere afleidingen. Goed luisteren, met de bedoeling om je collega echt te begrijpen, is hierbij essentieel. Hou oogcontact, doe niks anders (je telefoon is uit!), ga in op emoties, en onderbreek je collega niet. Aandacht kun je ook geven door iets samen te doen. Naar een congres, een lunch, of een event dat de bank sponsort. Voor sommige collega’s is dat waardevoller dan een goed gesprek. Anderen vinden de onverdeelde aandacht juist prettig in groepsverband, bijvoorbeeld een regelmatige vergadering met hun manager waarin die alleen maar luistert. Een leidinggevende die dichtbij zijn team werkt, laat soms alleen al daarmee zijn waardering zien.
  3. Help een collega uit de brand. Sommige medewerkers hebben weinig aan een compliment. Zij worden liever even geholpen door hun leidinggevende of collega’s als ze compleet overlopen van de hoeveelheid werk. Maar, ongevraagde hulp kan betuttelend overkomen. Dus vraag eerst of je kunt helpen, doe het vrijwillig, met een positieve instelling en vooral: help iemand op de manier waarop hij zelf ook werkt, leg de lat net zo hoog als degene die je gaat helpen, en maak de klus ook af.
  4. Geef een cadeau. Net als bij de andere manieren geldt ook hier dat het per persoon verschilt hoe die een blijk van waardering op prijs stelt. Dus geef alleen een goed uitgekozen, persoonlijk cadeau. Als uit het cadeau blijkt dat de gever er echt tijd en energie in heeft gestoken, spreekt er veel waardering uit. De dank zal groot zijn.
  5. Een ouderwets schouderklopje. Een gevaarlijk advies in tijden van #metoo, maar volgens de auteurs raken we elkaar te weinig aan op kantoor. Een high five, een schouderklopje, een stevige hand bij het bedanken voor een goede klus, dat moet allemaal nog wel kunnen. Check vooraf of de ontvanger deze fysieke waardering op waarde kan schatten.

Welke van de vijf manieren je ook toepast, het laten blijken van waardering is voor veel collega’s essentieel. Ze voelen zich meer onderdeel van het team, raken minder snel burn-out en lopen een stapje harder als het nodig is. Pure winst dus. Maar dan moet je wel eerst investeren in een kort onderzoek, waarin je uitvindt welke manier bij welke collega past.

Steun je ons? Dan steunen wij jou!

Word lid van één van de vakbonden!

Meld je hier direct aan.